کد مطلب:1488 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:326

شرایط لباس نمازگزار


806- لباس نمازگزار شش شرط دارد : اول آن كه پاك باشد.



دوم آن كه مباح باشد.



سوم آن كه از اجزاء مردار نباشد.



چهارم آن كه از حیوان حرام گوشت نباشد پنجم و ششم آن كه اگر نمازگزار مرد است , لباس او ابریشم خالص و طلا باف نباشد.



و تفصیل اینها در مسایل آینده گفته می شود.





شرط اول



807- شـرط اول لـبـاس نـمازگزار باید پاك باشد , و اگر كسی در حال اختیار با بدن یا لباس نجس نماز بخواند , نمازش باطل است .



808- كـسـی كه از روی تقصیر نمی داند با بدن و لباس نجس نماز باطل است , اگر با بدن یا لباس نجس نماز بخواند , بنابر احتیاط لازم , نمازش باطل می باشد.



809- اگـر بـه واسـطـه ندانستن مساله از رو تقصیر چیز نجس را نداند نجس است , مثلا نداند عرق كافر نجس است و با آن نماز بخواند نمازش بنابر احتیاط لازم باطل است .



810- اگر كسی یقین دارد كه بدن یا لباسش نجس نیست و بعد از نماز بفهمد نجس بوده نمازش صحیح است .



811- اگـر فـرامـوش كند كه بدن یا لباسش نجس است , و در بین نماز یا بعد از آن یادش بیاید , چنانچه فـرامـوشـی او از روی اهـمـال و بی اعتنایی بوده باید بنابر احتیاط لازم نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گـذشـته قضا نماید , و در غیر این صورت لازم نیست نماز را دوباره بخواند ولی اگر در میان نماز یادش بیاید باید به دستوری كه در مساله بعد گفته می شود عمل كند.



812- كـسـی كه در وسعت وقت مشغول نماز است اگر در بین نماز ملتفت شود كه بدن یا لباسش نجس شـده و احـتـمـال دهد كه بعد از شروع در نماز نجس شده باشد در صورتی كه آب كشیدن بدن یا لباس یا عـوض كردن لباس یا بیرون آوردن آن نماز را به هم نمی زند در بین نماز بدن یا لباس را آب بكشد یا لباس را عـوض نـمـاید یا اگر چیز دیگری عورت او را پوشانده لباس را بیرون آورد ولی چنانچه طوری باشد كه اگـر بـدن یـا لـبـاس را آب بكشد یا لباس را عوض كند یا بیرون آورد نماز به هم می خورد یا اگر لباس را بیرون آورد برهنه می ماند باید بنابر احتیاط لازم نماز را دوباره با لباس پاك بخواند.



813- كـسـی كـه در تنگی وقت مشغول نماز است اگر در بین نماز ملتفت شود كه لباسش نجس شده و احـتمال دهد كه پس از شروع در نماز نجس شده باشد در صورتی كه آب كشیدن یا عوض كردن یا بیرون آوردن لـبـاس نماز را به هم نمی زند و می تواند لباس را بیرون آورد باید لباس را آب بكشد یا عوض كند , یا اگر چیز دیگری عورت او را پوشانده لباس را بیرون آورد و نماز را تمام كند , اما اگر چیز دیگری عورت او را نپوشانده و لباس را هم نمی تواند آب بكشد یا عوض كند , باید با همان لباس نجس نماز را تمام كند.



814- كـسـی كـه در تنگی وقت مشغول نماز است , اگر در بین نماز ملتفت شود كه بدن او نجس شده و احـتـمـال دهـد كـه پـس از شروع در نماز نجس شده باشد در صورتی كه آب كشیدن بدن نماز را به هم نـمـی زند بدن را آب بكشد و اگر نماز را به هم می زند باید با همان حال نماز را تمام كند و نماز او صحیح است .



815- كـسـی كـه در پاك بودن بدن یا لباس خود شك دارد چنانچه جستجو نماید و چیزی در آن نبیند و نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد كه بدن یا لباسش نجس بوده نماز او صحیح است ولی اگر جستجو نكرده باشد بنابر احتیاط لازم باید نمازش را دوباره بخواند و چنانچه وقت گذشته قضا نماید.



816- اگـر لباس را آب بكشد و یقین كند كه پاك شده است و با آن نماز بخواند , و بعد از نماز بفهمد پاك نشده نمازش صحیح است .



817- اگر خونی در بدن یا لباس خود ببیند و یقین كند كه از خونهای نجس نیست .



مـثـلا یقین كند كه خون پشه است , چنانچه بعد از نماز بفهمد كه از خونهایی بوده كه نمی شود با آن نماز خواند , نمازش صحیح است .



818- اگـر یقین كند خونی كه در بدن یا لباس او است خون نجسی است كه نماز با آن صحیح است , مثلا یـقین كند خون زخم و دمل است چنانچه بعد از نماز بفهمد خونی بوده كه نماز با آن باطل است , نمازش صحیح است .



819- اگر نجس بودن چیزی را فراموش كند و بدن یا لباسش با رطوبت به آن برسد , و در حال فراموشی نماز بخواند و بعد از نماز یادش بیاید نمازش صحیح است .



ولـی اگـر بدنش با رطوبت به چیزی كه نجس بودن آن را فراموش كرده برسد و بدون این كه خود را آب بـكـشد , غسل كند و نماز بخواند غسل و نمازش باطل است , مگر این كه طوری باشد كه به غسل نمودن , بـدن نـیز پاك شود , و نیز اگر جایی از اعضا وضو با رطوبت به چیزی كه نجس بودن آن را فراموش كرده بـرسد و پیش از آن كه آنجا را آب بكشد , وضو بگیرد و نماز بخواند , وضو و نمازش باطل می باشد , مگر این كه طوری باشد كه به وضو گرفتن اعضا وضو نیز پاك شود.



820- كسی كه فقط یك لباس دارد , اگر بدن و لباسش نجس شود و به اندازه آب كشیدن یكی از آنها آب داشته باشد , احتیاط لازم این است كه بدن را آب كشیده با لباس نجس نماز بخواند و جایز نیست كه لباس را آب كشیده و با بدن نجس نماز بخواند ولی در صورتی كه نجاست لباس بیشتر یا شدیدتر باشد مخیر است كه هر كدام را می خواهد آب بكشد.



821- كـسی كه غیر از لباس نجس , لباس دیگری ندارد , باید با لباس نجس نماز بخواند و نمازش صحیح است .



822- كسی كه دو لباس دارد , اگر بداند یكی از آنها نجس است و نداند كدام یك آنها است , چنانچه وقت دارد , بـاید با هر دو لباس نماز بخواند مثلا اگر می خواهد نماز ظهر و عصر بخواند باید با هر كدام یك نماز ظهر و یك نماز عصر بخواند , ولی اگر وقت تنگ است , با هر كدام نماز بخواند كافی است .





شرط دوم



823- شـرط دوم لباس نمازگزار باید مباح باشد , و كسی كه می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است , یا این كه از روی تقصیر حكم مساله را نداند اگر عمدا در آن لباس نماز بخواند بنابر احتیاط باطل است .



ولی در چیزهایی كه به تنهایی عورت را نمی پوشاند و هم چنین چیزهایی كه فعلا نمازگزار آنها را نپوشیده مانند دستمال بزرگ یا لنگی كه در جیب گذاشته شود اگر چه بشود عورت را با آنها پوشانید , و هم چنین چـیـزهایی كه نمازگزار آنها را پوشیده ولی ساتر مباح دیگری دارد , در تمام این صور غصبی بودن آنها به نماز ضرری ندارد هر چند احتیاط در ترك است .



824- كـسـی كه می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است , ولی حكم نماز خواندن در آن را نمی داند اگر عمدا با لباس غصبی نماز بخواند به تفصیلی كه در مساله قبلی گف ته شد نمازش بنابر احتیاط باطل است .



825- اگـر نـداند كه لباس او غصبی است یا فراموش كند و با آن لباس نماز بخواند , نمازش صحیح است ولی اگر كسی خودش لباس را غصب نماید و فراموش كند كه غصب كرده است و با آن نماز بخواند نمازش بنابر احتیاط باطل است .



826- اگر نداند یا فراموش كند كه لباس او غصبی است و در بین نماز بفهمد , چنانچه چیز دیگری عورت او را پوشانده است و می تواند فورا یا بدون این كه موالات ( یعنی پی در پی بودن نماز ) به هم بخورد , لباس غـصـبی را بیرون آورد , باید آن را بیرون آورد , و اگر چیز دیگری عورت او را نپوشانده , یا نمی تواند لباس غصبی را فورا بیرون آورد , یا اگر بیرون آورد پی در پی بودن نماز به هم می خورد.



در صـورتـی كـه بـه مـقدار یك ركعت هم وقت داشته باشد , باید نماز را بشكند و با لباس غیر غصبی نماز بـخواند , و اگر به این مقدار وقت ندارد , باید در حال نماز لباس را بیرون آورد و به دستور نماز برهنگان , نماز را تمام نماید.



827- اگر كسی برای حفظ جانش با لباس غصبی نماز بخواند یا مثلا برای این كه دزد لباس غصبی را نبرد با آن نماز بخواند نمازش صحیح است .



828- اگـر بـا عـیـن پـولی كه خمس آن را نداده لباس بخرد , حكم نماز خواندن در آن لباس حكم نماز خواندن در لباس غصبی است .





شرط سوم



829- شـرط سـوم لباس نمازگزار ( حتی چیزهایی كه به تنهایی عورت را نمی پوشاند بنابر احتیاط لازم ) بـاید از اجزاء مردار حیوانی كه خون جهنده دارد , یعنی حیوانی كه اگر رگش را ببرند خون از آن جستن مـی كند نباشد , بلكه اگر از مردار حیوانی كه مانند ماهی و مار خون جهنده ندارد لباس تهیه كند احتیاط مستحب آن است كه با آن نماز نخواند.



830- هرگاه چیزی از مردار نجس مانند گوشت و پوست آن كه روح داشته همراه نمازگزار باشد صحت نمازش بعید نیست .



831- اگـر چـیـزی از مردار حلال گوشت ـ مانند مو و پشم كه روح ندارد - همراه نمازگزار باشد , یا با لباسی كه از آنها تهیه كرده اند , نماز بخواند نمازش صحیح است .





شرط چهارم



832- شرط چهارم لباس نمازگزار ـ غیر چیزهایی كه به تنهایی عورت را نمی پوشاند مثل جوراب ـ باید از اجـزاء درنـدگـان بـلكه بنابر احتیاط لازم از مطلق حیوان حرام گوشت نباشد و هم چنین باید كه بدن و لباسش به بول و یا مدفوع یا عرق یا شیر یا موهای آن حیوان آلوده نباشد , ولی اگر یك موی حیوان مثلا بر لـبـاس او بـاشـد ضرر ندارد و هم چنین است اگر چیزی از آنها را مثلا در قوطی گذاشته و با خود حمل نماید.



833- اگـر آب دهـان یـا بـیـنـی یا رطوبت دیگری از حیوان حرام گوشت , مانند گربه بر بدن یا لباس نـمـازگزار باشد , چنانچه تر باشد نماز باطل است , و اگر خشك شده و عین آن برطرف شده باشد , نماز صحیح است .



834- اگر مو و عرق و آب دهان كسی بر بدن یا لباس نمازگزار باشد اشكال ندارد و هم چنین جایز است با مروارید و موم و عسل نماز بخواند.



835- اگـر شـك داشته باشد كه لباس از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت , چه در داخله تهیه شده باشد چه در خارجه , جایز است كه با آن نماز بخواند.



836- معلوم نیست كه صدف از اجزاء حیوان حرام گوشت باشد پس جایز است كه انسان با آن نماز بخواند.



837- پـوشیدن خز خالص و هم چنین سنجاب در نماز اشكال ندارد , ولی احتیاط مستحب آن است كه با پوست سنجاب نماز نخوانند.



838- اگـر بـا لـبـاسـی كه نمی داند یا فراموش كرده كه از حیوان حرام گوشت است نماز بخواند , بنابر احتیاط مستحب آن نماز را دوباره بخواند.





شرط پنجم



839- شـرط پنجم پوشیدن لباس طلا باف برای مردان حرام است و نماز با آن باطل است , ولی برای زنان در نماز و غیر نماز اشكال ندارد.



840- پوشیدن طلا مثل آویختن زنجیر طلا به سینه و انگشتری طلا به دست كردن , و بستن ساعت مچی طلا به دست , و عینك طلا گذاشتن برای مرد حرام , و نماز خواندن با آنها باطل است .



ولی برای زن در نماز و غیر نماز اشكال ندارد.



841- اگر مردی نداند یا فراموش كند كه انگشتری یا لباس او از طلا است , یا شك داشته باشد و با آن نماز بخواند , نمازش صحیح است .





شرط ششم



842- شـرط شـشم لباس مرد نمازگزار حتی عرق چین و بند شلوار او بنابر احتیاط مستحب باید ابریشم خالص نباشد و در غیر نماز هم پوشیدن آن برای مردان حرام است .



843- اگـر تـمام آستر لباس یا مقداری از آن ابریشم خالص باشد پوشیدن آن برای مرد حرام و نماز در آن باطل است .



844- لـبـاسـی را كه نمی داند از ابریشم خالص است یا چیز دیگر جایز است بپوشد و نماز در آن نیز اشكال ندارد.



845- دستمال ابریشمی و مانند آن اگر در جیب مرد باشد اشكال ندارد , و نماز را باطل نمی كند.



846- پوشیدن لباس ابریشمی برای زن , در نماز و غیر نماز اشكال ندارد.



847- پـوشـیـدن لباس غصبی و ابریشمی خالص و طلا باف در حال ناچاری مانعی ندارد , و نیز كسی كه ناچار است لباس بپوشد و لباس دیگری غیر از اینها ندارد , می تواند با این لباسها نماز بخواند.



848- اگر غیر از لباس غصبی لباس دیگری ندارد , و ناچار نیست لباس بپوشد , باید به دستوری كه برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.



849- اگـر غـیـر از لـباسی كه از حیوان درنده تهیه شده لباس دیگری ندارد , چنانچه در پوشیدن لباس ناچار باشد , می تواند با همان لباس نماز بخواند و اگر ناچار نباشد باید به دستوری كه برای برهنگان گفته شـد نـمـاز را بـه جـا آورد , و اگر غیر از لباسی كه از حیوان حرام گوشت - غیر درنده - تهیه شده لباس دیگری ندارد چنانچه ناچار به پوشیدن آن لباس نباشد احتیاط لازم آن است كه دو بار نماز بخواند یك بار با آن لباس و بار دیگر هم به دستوری كه برای برهنگان گفته شد.



850- اگـر مرد غیر از لباس ابریشمی خالص یا طلا باف , لباس دیگری نداشته باشد , چنانچه در پوشیدن لباس ناچار نباشد , باید به دستوری كه برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.



851- اگـر چـیزی ندارد كه در نماز عورت خود را با آن بپوشاند واجب است اگر چه به كرایه یا خریداری باشد , تهیه نماید.



ولی اگر تهیه آن به قدری پول لازم دارد كه نبست به دارایی او زیاد است یا طوری است كه اگر پول را به مصرف لباس برساند به حال او ضرر دارد , می تواند به دستوری كه برای برهنگان گفته شد نماز بخواند.



852- كسی كه لباس ندارد , اگر دیگری لباس به او ببخشد یا عاریه دهد , چنانچه قبول كردن آن برای او مـشـقت نداشته باشد باید قبول كند , بلكه اگر عاریه كردن یا طلب بخشش برای او سخت نیست , باید از كسی كه لباس دارد , طلب بخشش یا عاریه نماید.



853- پوشیدن لباسی كه پارچه یا رنگ یا دوخت آن برای كسی كه می خواهد آن را بپوشد معمول نیست , در صـورتی كه موجب هتك حرمت و خواری او باشد حرام است , ولی اگر با آن لباس نماز بخواند هر چند ساترش فقط آن باشد نمازش صحیح است .



854- اگـر مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه بپوشد در صورتی كه زی خود قرار دهد بنابر احتیاط حرام است ولی نماز خواندن با آن در هر صورت صحیح است .



855- كـسـی كـه بـاید خوابیده نماز بخواند اگر لحافش از اجزاء حیوان درنده - بلكه مطلق حیوان حرام گـوشت بنابر احتیاط لازم - باشد یا نجس یا از ابریشم باشد در صورتی كه پوشیدن بر آن صدق كند , نماز در آن نیز جایز نیست , ولی مجرد روی خود كشیدن آن عیبی ندارد و ضرر به نماز نمی رساند و اما تشك به هـر حـال عـیب ندارد , مگر اینكه مقداری از آن را به خود بپیچد كه در عرف پوشیدن گفته شود , در این صورت حكم آن حكم لحاف است .